آموزش سئو | آموزش بهينه سازي سايت
ارائه مقالات آموزشي

ضوابط طراحي مدرسه

معماري در مدرسه نقش مؤثري در آموزش فرزندان كشور دارد چيزي كه مهم است از معماري مدرسه چه ميخواهيم. يكي از عوامل مؤثر تربيتي در آموزش و پرورش نوين، چگونگي معماري فضاي مدرسه است كه در آن شناخت ضوابط طراحي مدرسه بسيار حائز اهميت مي باشد.

جهت اجاره كلاس با شماره درج شده در قسمت تماس با ما تماس حاصل فرماييد.

تاريخچه آموزش در ايران

آموزش به ساده ترين صورت عبارت است همانگ كردن انسان با ضروريات زندگي و نيازمندي هاي محيط خود .تشكيلات آموزش و پرورش در ايران از دوران باستان تا كنون تغييرات و دگرگوني هاي فراواني داشته است .

دردوران هخامنشيان آموزش بيشتر جنبه مذهبي و حكومتي داشت و به سه نوع تقسيم مي شد:

نخستين سازمان آموزشي خانواده بود، والدين هر طفل مسئوليت داشتند، فرزندان خود را براساس موازين دين زرتشت تربيت كنند.

آموزش در آتشكده ها كه به تدريج گسترش يافت ودر كنار اين آتشكده ها فرهنگستان هايي هم به وجود آمد.

علاوه براين دو نوع آموزش كه ويژه همگان بود سازمان هاي تربيتي و آموزشگاه هاي درباري بودند كه در قلب كاخ ها قرار داشتند و ويژه شاهزادگان و بزرگان بود. مسئوليت عمده اين آموزشگاه ها، در پرورش مديران براي اداره مملكت و تربيت شاهزادگان براي به دست گرفتن حكومت خلاصه مي شد و از آموزش علوم و فنون مختلف خبري نبود.

نخستين و كهن ترين مدرسه در عراق مدرسۀ نظاميه بغداد است كه توسط خواجه نظام الملك طوسي به سال 457 هجري پي ريزي شد. مي توان گفت كه مهمترين بناي عمومي از ساختمان هاي شهري مدرسه بوده كه بر سه نوع است:

مسجد

مكتب خانه

كه معمولا در خانه ،بالا خانه،سر كوچه يا در خانه ملا بوده و مقدمات الفبا، قرآن و خواندن را درآن فرا ميگرفتند.

مدرسه

كه شامل دو سطح بوده .يكي مقدماتي شامل صرف و نهي. ادبيات فارسي، علوم فقهي، كه در واقع حكم مدرسه متوسطه را داشته است. مدرسه بدليل شرايط كساني كه در آنجا تحصيل مي كرده اند، فضاهاي مختلفي را داشته است.

داخل مدرسه حياطي سر سبز و با حجره و ايوان هايي كه در اطراف داشته است .محل سمينار ها در ايوان ها بوده و بحث هاي دونفره در پيشخوان انجام ميشد.

به طور كلي فضاي مدرسه ها قبل از به وجود آمدن مدارس به شيوة اروپايي، به اماكني گفته مي شد كه در آن تحصيل علم دين مي كردند، تنها به خاطر مدرسۀ طلاب دين احداث مي گرديد.

به اين صورت بوده به كه يك حياط درونگرا براي اينكه تمركز حواس داشته باشند كه حجره ها و ايوان ها دور آن قرار گرفته است.

جهت اجاره كلاس با شماره درج شده در قسمت تماس با ما تماس حاصل فرماييد.

تاريخ تحولات آموزش وپرورش در ايران

تاريخ تحولات آموزش وپرورش در ايران دونوع تكامل وتحول راشاهدبوده است:

1-تكامل تدريجي2-دگرگوني بنيادي.

به طور اجمالي توسعه آموزش وپرورش ومحيط كالبدي آنرا درچهاردوره ميتوان ذكركرد:

1-دوره ساسانيان2-دوره سلجوقيان 3-دوره صفويان 4-دوره معاصر

دوره ساسانيان

نخستين ومهمترين عنصرفرهنگ درادوارپيشين ايران باورهاي تعليم تربيت دين زرتشت بود.

ترويج تعليم وتربيت بسيارتحت تاثيرآيين زرتشت قرارداشت.دراين دوران جامعه به شدت طبقاتي بود وتعليم وتربيت دردوبسترجداگانه ومتمايز رشدميكرد .نخست درسطح عمومي كه آموزش هاي اخلاقي وبدني درآن صورت ميپذيرفت وآنرا آگورا ميناميدند.

دردوره ساساني تعليم وتربيت عمومي به مراتب وسيع تروسازمان يافته تر ازقبل بوده وبنابراين ساسانيان دررسيدن به اهداف تربيتي موفق ترعمل كردند.

دوره سلجوقيان

آموزش وپرورش درعصرسلجوقي درمقايسه بانظام آموزشي ايران دردوره هاي قبل تفاوت هاي عمده اي پيداكرد.

دوره صفويان

بزرگترين اتفاقي كه دراين زمان براي كشوررخ داد يكي شدن مذهب يعني شيعي شدن آن بود كه سبب بوجودآمدن محيط تازه ومساعدي براي شكوفايي هنرومعماري وتعليم وتربيت شد.عصرصفوي زمان تداوم وتكامل سنت ها ومحيط آموزشي درايران بود ونه فصل دگرگوني ساختاري وفلسفي آن مدارس صفوي به عنوان مدارس كلاسيك ايران شناخته شدند بهترين نمونه معماري درمدرسه شاه سلطان حسين (مدرسه مادر) مشاهده كرد.

دوره معاصر

ازاواسط سده نوزده ميلادي وبه دنبال وقوع تحولات داخلي وبين المللي ايران دست خوش دگرگوني هاي وسيع سياسي اجتماعي شد.

دگرگونيها بعد فرهنگي هم داشتند وتاثيري كه درآموزش گذاشته بودند الگو برداري ازسيستم آموزشي غرب بوداين سيستم آموزشي دومساله رادربرداشت:

نخست فاصله گرفتن ازاصالت هااي مذهبي ودوم رويكرد هاي غربي

تعريف دبستان:

دوره تحصيلي 6 ساله اي است كه دانش آموزان از سن 6 سالگي به آن وارد شده، پس از طي نمودن 6 سال پايه تحصيلي، در صورت موفقيت در امتحانات گواهينامه پايان دوره ابتدايي را دريافت مي نمايند.

دبستان مقطعي از نظام آموزشي امروز است كه آموزش رسمي كودك آغاز ميشود و مدرسه در رشد كودك تاثير قابل ملاحظه اي بر جا ميگذارد.

رشد ذهني كودك در اين دوره سريع است و به تدريج خواندن و نوشتن و حساب كردن آموخته ميشود.

رشد جسماني:

رشد جسماني در دوره ي دبستاني به نسبت كند تر از دوره هاي قبل است.

رشد ذهني:

در دورة دبستاني رشد ذهني و استدلال كودك سريع است و كودك به تدريج مهارت در حل مسئله راكسب ميكند.

رشد عاطفي:

كودك دبستاني از اين كه مبادا مورد توجه و محبت والدين /معلم ها و هم بازي ها قرار نگيرد مضطرب و نگران ميشود. به همين دليل براي جلب توجه به تقليد از رفتار اطرافيان و همانند سازي با انان ميپردازد.

رشد اجتماعي:

رشد اجتماعي كودك در دوره ي دبستاني بسيار سريع است و معلم ها و هم بازي ها در ان نقش مهمي دارند.

ويژگي هاي رشد كودك عبارتند از:

چند جانبه بودن فرايند رشد كودك كه نيازمند بستر متنوعي است.

سرعت و پيوستگي جريان رشد كه حالت متراكمي داشته و به صورت تجربه هاي نو بر پايه ي تجربه هاي قبلي گسترش مي ياببد.

كودك براي مطابقت خود با محيط به جذب آن در وجود خويش نياز مند است .اين جذب در نهايت منجر به شكل گيري الگوها و تصورات ذهني از محيط ميشود.

بازي

كودك بيش از هر چيز از بازي هاي خود مي آموزد و از راه آن به بلوغ ميرسد .كودكي كه بازي ميكند هوش و تمايل به تجربه را در خود رشد ميدهد و روحيه ي اجتماعي اش را از راه تقويت ميكند .

هوش

هوش عملي پيش از هوش نظري پديد مي ايد و هوش نظري در واقع اگاهي كودك نسبت به نتايج هوش عملي است .اين نظريه يكي از دست اورد هاي به شمار ميرود. كه پايه و اساس تربيت فعال  روان شناسي مدرن است .

زبان نشانه ها و نماد ها

زبان كه ابزار اصلي سازش با اجتماع است بر كودك تحميل ميشود . اين زبان براي بيان نيازها و تجربه هاي شخصي او مناسب نيست .بنابراين كودك نمادهايي ميسازد كه در بازي هاي او به كار ميروند .

ادراك تجربي و تصوير ذهني

تصوير ذهني از ادراك محيط ناشي ميشود و ادراك هم خواني احاس و محيط است .تصاوير ذهني دو دسته اند :تصاوير برگرداننده / تصاوير پيش بيني كننده.

اهداف:

در راستاي جهت دهي رشد همه جانبه دانش آموزان، اهداف دوره ابتدايي بر مبناي نگرش دانش آموزان با توجه به سن آنها به شرح زير تعيين گرديده است:

– آموزش مسائل اعتقادي – اخلاقي

– آموزش مسائل علمي – آموزشي

– آموزش مسائل فرهنگي – هنري

– آموزش مسائل اجتماعي

ساختار:

اين دوره تحصيلي مشتمل بر آموزش هفتگي دروس مختلف مي باشد، كه متناسب با پايه هاي تحصيلي ساعات اختصاص يافته براي هر درس متفاوت مي باشد و زمان آموزش كامل در هر پايه بر ميناي 200 روز كاري در هر سال، برنامه ريزي گرديده است.

منبع: rentcheap

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: معماري
[ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۱۱:۳۹:۲۱ ] [ سحر نادري ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی