آموزش سئو | آموزش بهينه سازي سايت
ارائه مقالات آموزشي

سئو چيست؟

سئوSEO يا Search Engine Optimizationفرآيند بهينه سازي يك سايت است تا موتورهاي جستجوگر آن را بهتر بشناسند به عبارت ديگر با پيشرفت كردن جنبه هاي داخلي و خارجي يك سايت بهترين رتبه بندي ممكن در صفحات نتايج را بدست آورد و تعداد بازديدكنندگان از آن سايت را افزايش دهد.

روشهايي كه به منظور بهينه سازي سايتها استفاده شده به 2 دسته تقسيم مي شوند كه در اصطلاح White Hat و Black Hatناميده مي شوند.

سئو كلاه سفيد يا سياه
روش هاي سئو سايت: كلاه سفيد و سياه

كلاه سفيد(White Hat):

روشهاي مجازي سئو مي باشند كه مطابق با معيارهاي موتورهاي جستجو گر هستند و با استفاده از اين روشها مي توان يك سايت را به گونه اي بهينه سازي كرد كه نتايج مثبتي را در پي داشته باشد و سايت مدت زمان زيادي به فعاليت خود ادامه دهد.

كلاه سياه(Black Hat):

روشهاي غير مجازي سئو سايت هستند كه بعضي از صاحبان سايتها براي ارتقاء سئو سايت خود از آنها استفاده مي كنند اما اگر موتورهاي جستجو گر متوجه بشوند كه در سايتي از اين روشها استفاده شده ادامه فعاليت آن سايت را قدغن خواهند كرد و نام آن سايت را از فهرست اسامي سايتهاي خود حذف خواهند كرد.

تاريخچه سئو:

در اواسط دهه 1990بود كه صاحبان سايتها اقدام به سئو سايتهايشان كردند و در آن زمان موتورهاي جستجوگر براي رتبه بندي كردن يك سايت تنها به كدهاي Meta-tag اكتفا مي كردند و براساس همين كدها به رتبه بندي سايت مي پرداختند. همه كاري كه صاحب يك سايت بايد انجام مي داد اين بود كه سايت خود را به موتورهاي جستجوگر ارائه دهد كه آنها با استفاده از ربات هايي صفحات سايت را مورد بررسي قرار مي دادند و اطلاعات كلي را در مورد محتواي سايت به دست مي آوردند و آنها را فهرست بندي مي كردند .

آن اطلاعات شامل كلماتي بودند كه در محتواي يك سايت قرار داشتند و كلمات كليدي محسوب مي شدند. در واقع صاحبان سايت ها متوجه ارزش بالاي داشتن يك رتبه خوب در صفحات نتايج Searchشده بودند. اما پس از مدتي مشخص شد كه تنها استفاده از Meta-tagها براي رتبه بندي يك سايت مناسب نيست.

زيرا بسياري از صاحبان سايتها به منظور افزايش شمار بازديد كنندگان و بدست آوردن رتبه بهتري در صفحات نتايج با قراردادن كلمات و عبارات نامربوط اقدام به فريب موتورهاي جستجوگر مي كردند و بنابراين نتايجي كه موتورهاي جستجو گر ارائه مي دادند نادرست و متناقض و نا مربوط به مطلب مورد Searchبود.

پس از مدتي به دليل تقلبهاي زيادي كه توسط صاحبان سايتهاي مختلف براي بدست آوردن رتبه بهتر انجام مي گرفت موتورهاي جستجو گر اقدام به بررسي عوامل ديگري نيز كردند تا با بررسي كليه آن عوامل به رتبه بندي سايتها بپردازند.

چرا سئو مهم است؟

چرا سئو مهم است؟
چرا سئو مهم است؟

برتر بودن در نتايج جستجو مشتري هاي زيادي را به ديدار از وب سايت شما دعوت ميكند.

91در صد از كاربران اينترنت از موتورهاي جستجو استفاده ميكنند.

73 درصد معاملات آنلاين به وسيله موتورهاي جستجو آغاز ميشود.

3,5بيليون از وب سايت با هم بر سر رقابت پول هستند، اما واقعيت اين اين است كه فقط كسرهاي از يك درصد به صفحه اول مي رسند.

شناخت الگوريتم هاي گوگل

گوگل در ابتداي كار خود از الگوريتم بسيار ساده اي براي انتخاب نتايج نمايش داده شده استفاده ميكرد، تعداد كلمات استفاده شده در متن مطالب و يا تعداد لينكهاي داده شده به يك صفحه در وب معيارهاي بسيار ساده اي بودند، اما چندي نگذشت كه اين روشها مورد سوء استفاده افراد بسياري قرار گرفت و با رو شهاي تقلبي توانستند موتورهاي جستجو را فريب داده و بازديد بسيار قابل توجهي را كسب نمايند.

اما اين موضوع باعث اتفاق بسيار ناگواري در گوگل شد، كاربران هنگامي كه به دنبال مطالب خاص كه در جستجوي آنها بودند به گوگل مراجعه مي كردند، با نتايجي كاملاً نامربوط روبرو ميشدند و اين موضوع ميتوانست منجر به نابودي كامل اين شركت گردد.

از اين رو شركت گوگل تصميم گرفت روند تازه اي را پيش بگيرد تا بتواند نتايج مفيد و كاربردي را كه واقعاً نياز كاربرانش را تأمين ميكند براي آنها برآورده سازد و همين موضوع باعث ايجاد قوانيني با نام سئو گرديد.

شناخت الگوريتم هاي گوگل
شناخت الگوريتم هاي گوگل

الگوريتم كبوتر

الگوريتم كبوتر عبارت جستجو شده توسط كاربر را بررسي مي‌كند و اگر اين عبارت به يك موقعيت مكاني يا كسب و كار محلي اشاره داشته باشد نزديك‌ترين و بهترين پيشنهادات را در اختيار او قرار مي‌دهد. براي آنكه سايت شما هم يكي از اين پيشنهادات باشد بايد ابتدا عملكرد اين الگوريتم را به خوبي بشناسيد.

مطالعه دقيق اين مقاله شناخت الگوريتم كبوتر به شما كمك ميكند كه درك درستي از الگوريتم كبوتر و تاثير آن بر سئو محلي داشته باشيد.

الگوريتم پنگوئن

الگوريتم پنگوئن راهي براي مبارزه با سايت‌هايي بود كه قصد داشتند با استفاده از روش‌هاي غيرطبيعي مانند لينك‌سازي اسپم رتبه بالايي به دست بياورند. الگوريتم پنگوئن هنوز هم در حال فعاليت است و جزئي از هسته اصلي الگوريتم‌هاي گوگل است.

اين الگوريتم در فاصله‌هاي زماني مختلف به وبسايت‌ها مراجعه مي‌كند و در صورتي كه نشانه‌هايي از لينك‌سازي اسپم يا روش‌هاي غيرطبيعيِ ديگر در مورد سئو به دست بياورد، ممكن است سايت خاطي را جريمه كند.

الگوريتم پاندا

پاندا، نام رسمي الگوريتم گوگل است كه براي مبارزه با محتواي كوتاه و بي‌كيفيت ايجاد شده است. اين الگوريتم شانس نمايش محتواي بي‌كيفيت، كوتاه و بي‌ارزش را در نتايج جستجو كاهش داده و به محتواي با كيفيت، جذاب و منحصر به فرد جايگاه بهتري در نتايج جستجو مي‌بخشد.

الگوريتم پاندا زماني منتشر شد كه كاربران از زياد شدن محتواي بيهوده و اسپم در نتايج جستجو شكايت داشتند.

گوگل با معرفي اين الگوريتم معياري براي طبقه بندي ميزان كيفيت سئو صفحات منتشر كرد. اين معيار تعيين كيفيت، براساس ميزان رضايت كاربر در نظر گرفته شد و به سرعت به يكي از عوامل اساسي در رتبه‌بندي نتايج جستجو تبديل گشت.

با معرفي الگوريتم پاندا وبسايت‌هايي كه به واسطه محتواي بي‌كيفيت در معرض خطر جريمه قرار داشتند، با اضافه كردن محتواي با كيفيت، حذف كلمات زائد و توجه به بهبود تجربه كاربري و خوانايي محتواي صفحات، نسبت به اصلاح و بازسازي صفحات خود اقدام كردند.

الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل

وظيفه اصلي الگوريتم مرغ مگس خوار بررسي عبارت جستجو شده و درك مفهوم آن است. علاوه براين با استفاده از گراف دانش گوگل تلاش ميكند تا نتايج مرتبط با مفهوم جستجو شده توسط كاربر را در اختيار او قرار دهد. هدف اين الگوريتم ايجاد حس خوب جستجو در كاربر است.

الگوريتم سندباكس

روزانه سايت‌هاي زيادي تاسيس مي‌شوند ولي بسياري از آن‌ها فعاليت خود را به صورت بلند مدت ادامه نمي‌دهند. در نتيجه گوگل در ماه‌هاي ابتدايي، سايت شما در سندباكس (زمين بازي كودكان) قرار مي‌دهد تا از ادامه‌ي فعاليت و كيفيت محتواي شما مطمئن شود.

الگوريتم رقص گوگل

يكي از اتفاقات عجيب در سئو، جهش‌هاي ناگهاني در رتبه‌بندي نتايج گوگل است، كه موجب مي‌شود جايگاه شما در يك يا چند عبارت كليدي رشدي ناگهاني و مثبت را تجربه كند. اين تغييرات معمولا توسط الگوريتم رقص گوگل ايجاد مي‌شوند و هدف آن‌ها بررسي ميزان رضايت كاربر از آن صفحه است.

الگوريتم RankBrain

الگوريتم‌هاي گوگل با جمع‌آوري، تفسير و جمع‌بندي داده‌هاي دنياي وب؛ تلاش مي‌كنند تا نزديك‌ترين و بهترين اطلاعات را در پاسخ به جستجوي كاربر ارائه دهند. در سال‌هاي گذشته الگوريتم‌هاي زيادي به گوگل اضافه شده كه هر يك وظيفه بررسي بخش‌هاي مختلفي را بر عهده دارند تا در رتبه‌بندي نتايج، بهترين پاسخ را در اختيار مخاطب قرار دهند.

در اواسط سال 2013 پس از اعمال برخي اصلاحات و تغييرات، الگوريتم اصلي گوگل با عنوان هامينگ برد يا مرغ مگس‌خوار نام‌گذاري شد. در نسخه‌هاي ابتدايي از الگوريتم‌هاي گوگل توجه ويژه‌اي به كلمات، نحوه نگارش حضور آن‌ها در صفحات اينترنتي مي‌شد.

در حقيقت با استفاده از الگوريتم‌هاي پيشين گوگل مانند پنگوئن، پاندا و….. تلاش براي يافتن بهترين ارتباط ميان عبارت جستجو شده و كلمات كليدي صفحه بود.

همين مساله موجب شده بود تا مديران وب سايت‌ها تلاش كنند تا با تكرار يك كلمه در بخش‌هاي مختلف صفحه شانس خود را براي حضور در نتايج جستجو و كسب جايگاه بهتر افزايش دهند. نتيجه، چيزي جز عدم رضايت كاربران و توليد محتواي كم‌ارزش نبود.

الگوريتم رنك‌برين با اين هدف معرفي شد كه به جاي توجه به خود كلمه، مفهوم آن شناسايي شده و صفحاتي به كاربران پيشنهاد شود كه بهترين پاسخ براي اين مفهوم هستند.

با مطالعه مقاله الگوريتم رنك برين با عملكر بهتر اين الگوريتم بيشتر آشنا خواهيد شد.

الگوريتم Freshness(تازگي محتوا)

جالب است بدانيد تاثير اين الگوريتم، در زمان معرفي نهايي يعني نوامبر 2011، به حدي بود كه گوگل رسما اعلام كرد؛ الگوريتم تازگي محتوا باعث شده حدود 35 درصد از نتايج جستجو دست‌خوش تغييرات شوند. اين اعلام گوگل مانند بمب صدا كرد به طوري كه تعداد زيادي از كارشناس‌هاي سئو و توليد محتوا تصميم گرفتند توجه بيشتري به الگوريتم تازگي محتوا يا Freshness گوگل داشته باشند.

فاكتورهاي مهم گوگل

گاهي اوقات خيلي از مسائلي كه كسي به آنها توجه ندارد بيشترين تاثير را دارند. فاكتورهاي فني مشخصي وجود دارد كه گوگل هنگام بررسي سايت شما به آنها توجه مي كند و اگر اين فاكتور ها رعايت نشده باشند به منزله ي امتياز منفي براي سئو وب سايت شما خواهد بود. در اينجا به ليستي از موارد فني كه گوگل به آنها توجه دارد اشاره شده است:

فاكتورهاي مهم گوگل
فاكتورهاي مهم گوگل

كيفيت و اختصاصي بودن محتوا

هيچ شكي نيست كه وب سايت ها مي خواهند در رتبه بندي نتايج گوگل جايگاه خوبي كسب كرده و آن را حفظ كنند. براي اين منظور شما بايد از انتشار مطالب كم ارزش در سايت خودداري كنيد درغير اينصورت بزودي در صف جريمه گوگل قرار خواهيد گرفت.

وقتي به آينده نگاه مي كنيم متوجه مي شويم كه هيچ راهي بهتر از ايجاد يك محتواي با كيفيت چاره ساز نخواهد بود. گوگل تمايل دارد سايت هايي را ببيند كه داراي محتوايي با ارزش و مفيد هستند. استفاده مناسب از تصاوير و ويدئو ميتواند موجب افزايش ارزش و اعتبار مطالب شما گردد.

سايت شما بايد به گونه اي باشد كه كاربران با مشاهده آن هيجان زده شوند، دسترسي مناسب، مطالب مفيد و كارآمد و خودداري از نمايش تبليغات گسترده و آزاردهنده روش هاي مناسبي براي جلب رضايت كاربران هستند.

نقش بك لينك در آينده ي سئو

همه چيز با ايجاد محتوايي مناسب تمام نمي شود بلكه لينك ها هم نقش بسزايي در رتبه بندي گوگل دارند. از آنجا كه تا به امروز لينك ها مورد سوء استفاده سئو كاران متقلب قرار گرفته است گوگل سخت گيري زيادي در نحوه لينك سازي شما ميكند. به منظور جلو گيري از نقض قوانين لينك سازي گوگل در اينجا به چند توصيه كوتاه ولي مهم مي پردازيم:

  • لينك ها را فقط با هدف رتبه بالاتر گرفتن در رتبه دهي گوگل نسازيد .
  • لينك ها را خريداري نكنيد .
  • به تجارت لينك نپردازيد .
  • براي متن لينك شده تان تنها به كلمه كليدي اتكا نكنيد .
  • اگر سايت هاي اسپم به شما لينك دادند از آنها درخواست كنيد كه لينكشان را بردارند.

اهميت استفاده از كدنويسي schema

اگر واقعا به فكر آينده سئو سايت خود و پيشرفت سريعتر نسبت به رقبا هستيد بايد از كليه ابزارها و استانداردها بهره بگيريد كه يكي از مهمترين آنها فاكتورهاي تعريف شده توسط schema.org است.

Schema در عمل كدنويسي هدف دار جهت ارائه اطلاعات است و به موتورهاي جستجو مانند گوگل و بينگ كمك كنيد تا نوع محتواي موجود در سايت شما را شناسايي كنند. يكي از كاربردهاي schema كه احتمالا با آن آشنايي داريد نمايش تصوير نويسنده و اطلاعات گوگل پلاس در نتايج جستجو است كه البته به تازگي توسط گوگل از نتايج جستجو حذف شد.

بعنوان مثال شما ميتوانيد با رعايت اصولي مشخص به گوگل و روبات هاي خزنده بفهمانيد كه صفحه مشخصي از سايت شما در جهت معرفي و فروش يك محصول طراحي شده است و با اين كار گوگل اطلاعات تكميلي آن محصول مانند قيمت، ميزان تخفيف، نظر كاربران، وزن و …را نيز در نتايج جستجوي خود نمايش ميدهد.

بعنوان مثال شما ميتوانيد با رعايت اصولي مشخص به گوگل و روبات هاي خزنده بفهمانيد كه صفحه مشخصي از سايت شما در جهت معرفي و فروش يك محصول طراحي شده است و با اين كار گوگل اطلاعات تكميلي آن محصول مانند قيمت، ميزان تخفيف، نظر كاربران، وزن و …را نيز در نتايج جستجوي خود نمايش ميدهد.

تاثير طراحي رسپانسيو بر سئو

وقتي گوگل فاكتور هاي فني را بررسي مي كند داشتن نسخه موبايل براي سايت نقشي كليدي خواهد داشت. اگر سايت شما به درستي بر روي تلفن همراه بارگذاري شود رتبه اي كه به سايت شما مي دهد تا مدت ها افت خاصي نخواهد يافت.

در حال حاضر گوگل طراحي رسپانسيو را بسيار ميپسندد و آن را به همه وبمستران توصيه كرده است اما داشتن يك سايت جدا براي موبايل هم از نظر الگوريتم هاي گوگل قابل قبول است. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد استانداردهاي مورد نظر گوگل جهت طراحي نسخه موبايل سايت ميتوانيد به مقاله بهينه سازي سايت براي موبايل مراجعه كنيد.

اشتباهات رايج سئو

افزايش مطالب غيرمرتبط به موضوع سايت و كلمات كليدي غيرمرتبط:

گوگل موضوع سايت ها را بسيار خوب درك ميكند، شما نميتوانيد مطالب غيرمرتبط به موضوع سايت خود را منتشر كنيد و كلمات كليدي نامرتبط به سايت وارد سازيد! موضوع سايتتان بايد مشخص باشد و تحت همان موضوع مطالب منتشر گردد.

اگر دقت داشته باشيد معمولا سايتهاي موفق هستند كه روي يك محور ميچرخند. توجه : اين حالت زماني صدق ميكند مطالب غيره مرتبط بدون دسته بندي و شاخه بندي مناسب منتشر گردد، ولي در صورتي كه شما مديريت كامل بر روي موضوعات مطالب سايت خود داشته باشيد مشكلي پيش نخواهد آمد.

اشتباهات رايج سئو
اشتباهات رايج سئو

عدم استفاده از Title:

عنوان ها در سئو سايت نقش زيادي دارد و از پايه هاي بهينه سازي سايت ميباشد، توسط كاربران جستجو ميشوند و در گوگل نمايش داده ميشوند و همچنان در مرورگر كاربر نمايش داده خواهد شد. عنوان ها ميبايست بسيار كليدي و مفيد وارد شوند و كمتر از 60 حرف باشد زيرا اگر عنوان بيش از 60 حرف باشد در گوگل نمايش داده نشده و ادامه آن (…) ميشود.

ساخت سايت كامل فلش:

سايتهاي كه فلش هستند موتورهاي جستجو نميتوانند مطالب آنها را بخواند؛ اگر در جستجوي گوگل متوجه شده باشيد سايتهايي رتبه بالا دارند كه حاوي متن هستند. اگر نميتوانيد از فلش جدا شويد، سعي كنيد سايت خود را كامل با فلش نسازيد، حداقل بخشهاي مهم آنرا به متن اختصاص دهيد.

استفاده عكس به جاي متن:

شايد در بعضي از سايتها ديده باشد كه متن را روي عكس قرار ميدهند. اين مورد هم همانند گزينه سوم ميباشد، گوگل نميتواند متون روي عكسها را تشخيص دهد. متن ها را به عكس تبديل نكنيد يا حداقل اگر متن را به عكس تبديل كرديد و در سايت قرار داديد، اصل متن را نيز در سايت قرار دهيد.

استفاده از پيوند (URL) ها بد :

پيوندهايي بسيار طولاني و نا مرتبط نامناسب است. همچنان خوب است بدانيد داشتن يك پيوند يكتا متفاوت (Unique) استفاده از اعداد (ID) در آدرس، اضافه كردن . پسوندهايي نظير .php ،html و … در بهينه سازي سايت شما هيچ تاثير مثبتي نخواهد گذاشت. پيوندهايي بد است كه فقط و فقط براي موتورهاي جستجو ساخته شده باشد، پيوندهايي كه اسباب آرامش و راحتي براي كاربر باشد مفيد است. گوگل و ساير موتورهاي جستجو آدرسهاي را ميپسندند كه كاربران ميپسندند (كوتاه و مفيد).

عدم استفاده از Heading ها:

Heading هم از مواردي است كه سئو يك سايت را قوت ميدهد، هيدينگ ها همان تگهاي h1 تا h6 هستند، هر صفحه بايد حتما h1 داشته باشد، معمولا h1 صفحه اصلي سايت را عنوان سايت يا لينك به عنوان سايت را تشكيل ميدهد، و h2 لينك به نوشته هاي سايت است.

عدم بروزرساني و خواب رفتن سايت :

سايت شما با عدم بروزرساني (Update) به خواب ميرود! با خواب رفتن يك سايت ممكن است تغييراتي در رتبه سايت بوجود بيايد. سعي كنيد حداقل ماهانه سايت خود را با موضوعات مفيد، جديد و مرتبط به موضوع سايت خود مرتب بروزرساني كنيد.

استفاده نقشه سايت به صورت HTML و XML

براي سريعتر و بهتر اينديكس شدن سايت لازم است تا نقشه اي از سايت خود به صورت XML ايجاد و به موتورهاي جستجو معرفي كنيد، همچنان اگر سايت شما براي استفاده از كاربران مشكل است بهتر خواهد بود تا نقشه اي از سايت خود به صورت HTML درست كنيد تا كاربر به نحوه ساختار سايت شما آشنا شوند و استفاده از سايت شما براي آنها آسان گردد.

نتيجه گيري

نكته مهم و مشترك اين است كه تمامي مديران در تلاش هستند كه محصولات و خدمات خود را به فروش برسانند. از طرفي ديگر بايد نام وب سايت در صفحه جستجوي گوگل حتما باشد و در اين حالت است كه سئو اهميت پيدا مي كند. هيچ راه ميانبري وجود ندارد كه سايت شما در نخستين صفحه سرچ گوگل قرار گيرد.

درست است كه مي توانيد با دادن آگهي به Google adwords سايت خود را به لينك هاي اول برسانيد اما براي اينكه سايت تان براي مشتري ارزش بيشتري داشته باشد و به صورت ارگانيك، در صفحه اول جستجو بيايد بايد از اصول سئو به صورت آگاهانه استفاده و آنها را پياده سازي كنيد. بهترين راه مطالعه مقالات و مطالب مفيد و صحيح در زمينه آموزش سئو سايت مي باشد.

منبع: اف تي سنتر

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: آموزش وردپرس
[ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ] [ ۰۶:۰۶:۰۰ ] [ سحر نادري ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی