آموزش سئو | آموزش بهينه سازي سايت
ارائه مقالات آموزشي

حال اين فضا مي خواهد يك بيمارستان باشد ،يا يك مركز تفريحي يا يك ارامگاه يا …انچه كه مهم است شناخت نياز هاي انسان در ان فضايي ست كه ميخواهيم طراحي كنيم براي تعيين درست تر اين نيازها بايد عواملي مانند فرهنگ ، اقليم ، اقتصاد ، جامعه شناسي و… را مورد دقت و بررسي قرار دهيم.

ضوابط و معيارهاي طراحي دانشكده معماري

قبل از هر چيز به صورت اجمالي به بررسي كلي عملكرد يك فضاي اموزشي مي پردازيم. هدف از طراحي فضاي اموزشي،حل كردن روابط فضايي مورد نياز جهت فر ايند اموزش است.

به اين معنا كه فضا هايي كه امر اموزش در هر رشته اي نيازمند ان فضا ها و امكانات است، به چه صورت و با چه نظمي در كنار يكديگر قرار بگيرند تا بتوانند هدف نهايي را به بهترين صورتي حاصل كنند.

در اين صفحات سعي بر ان شده كه بر اساس تقسيم بندي انجام شده، عملكرد جزئي هر بخش و هر فضا را به تفكيك بر اساس نور و فرم و روابط و مصالح و… بررسي و ذكر نماييم.

جهت اجاره كلاس با شماره درج شده در قسمت تماس با ما تماس حاصل فرماييد.

دانشكده معماري

آموزشي تئوري:

كلاس درس:

كلاس درس در واقع اصلي ترين بخش قسمت اموزش هاي تئوري ميباشد.انچه در تعيين ابعاد كلاس ها نقش اساسي دارد،همانا تعداد صندلي ها مي باشد كه خود عامل تعيين كننده مخروط ديد مي باشد.مخروط ديد در واقع عبارتست از محدوده اي كه ناظر(دانشجويان) به راحتي قادر به ديدن موضوع ديد(تخته و استاد) باشند.

چنين استانداردي در مورد مدرس نيز وجود دارد.زاويه ديد مدرس بايد در حدود 140 درجه در نظر گرفته شود. كه بر اساس ان عرض كلاس تعيين مي شود.بهتر است كلاس درس در طبقات اول و دوم در نظر گرفته شود كه دليل ان حجم بالاي مراجعه كنندگان (استفاده كنندگان،دانشجويان) و تخليه سريع تر و راحت تر انها مي باشد.

كلاس هايي كه بر حسب نوع درس ارائه شده از جمعيت بيشتري برخوردار هستند يا به عبارت ديگر كلاس هايي كه با ظرفيت زياد طراحي مي شود، بايد سطحي شيبدار داشته باشد كه نفرات پشت سر به راحتي بتوانند تخته و مدرس را مشاهده كنند.

جهت اجاره كلاس با شماره درج شده در قسمت تماس با ما تماس حاصل فرماييد.

در مورد نور فضاي كلاس هاي اموزش تئوري نكات زير قابل توجه بوده و دلايل عملكردي دارند:

ارتفاع پنجره رابطه مستقيمي با عمق كلاس دارد.بدين معنا كه هرچه عمق كلاس بيشتر باشد. ارتفاع پنجره نيز بايد بلند تر در نظر گرفته شود. دليل اين امر هدايت بهتر نور به عمق كلاس مي باشد. البته در اين مورد اقليم بايد به خوبي در نظر گرفته شود.

زيرا اگر چنين اقدامي در مناطق كويري مانند يزد انجام شود،در واقع دماي كلاس را به نحو چشمگيري افزايش داده ايم. هر چقدر هم كه طراحي پنجره ما درست و اصولي باشد،باز هم ما بي نياز از نور مصنوعي نيستيم.

در استفاده از نور مصنوعي بايد توجه داشته باشيم كه:

نور مصنوعي بايد از سقف و توسط لامپ هاي مهتابي(فلوروسنت)تامين گردد.

علت نور گيري از سقف اين است كه اگر مهتابي ها بر روي ديوار نصب شوند،موجب ازار چشم خواهند شد.

نكته مهم بعدي اين است كه رديف مهتابي ها بايد عمود بر رديف صندلي ها قرار گيرد تا نوري يكنواخت حاصل شود.

در مورد مصالح كلاس هاي درس بايد توجع داشت كه:

در ساخت كف نبايد از مصالح صيقلي استفاده كرد.دليل ان اين است كه هنگام خروج از كلاس بخصوص در هنگام خروج هاي اضطراري،كف هاي سر و صيقلي ايجاد خطر ميكنند.در ضمن كف بايد در مقابل سايش مقاوم بوده و قابليت تميز كردن باشد و دليل ان هم ميزان زياد رفت و امد مي باشد.

مبحث اكوستيك بودن يكي از مباحث مهم در كلاس هاي درس مي باشد.2/1 تا3/1 سقف بايد از مصالح اكوستيك باشد.ديوار پشت سر دانشجويان نيز بايد از ديوارك هاي گچي ساخته شود تا بتواند در مقابل پژواك صداي مدرس كه در جلوي كلاس قرار دارد مقاومت كند.

يكي ديگر از نكات مهم در مورد صدا،پخش يكنواخت صدا در كلاس مي باشد.به اين منظور بايد از در مظر گرفتن فواصل طولاني در طراحي جلوگيري كرد.حداكثر فاصله بين گوينده و شنونده بايد 25 متر در نظر گرفته شود تا صداي مدرس به خوبي به اخرين نفرات و رديف ها هم برسد.اگر نصف كلاس خالي باشد،به علت انعكاس صدا،از وضعيت مطلوب صدا دهي كاسته مي شود.

در مورد رنگ بايد توجه داشت كه رنگ كف كلاس بايد به صورت مات در نظر گرفته شود تا از بازتابش ناخواسته نور سقف و در نتيجه ايجاد مزاحمت جلوگيري به عمل ايد.براي رنگ ديوارها نيز بهتر است از رنگ هاي روشن و مات استفاده شود.

در مورد فرم كلاس بايد توجه داشت كه مهمترين هدف،كم كردن فاصله بين استاد و دانشجو مي باشد.اين امر باعث صداي ارام و در نتيجه فشار كمتر بر مدرس مي شود،ميتوان به سادگي بر صدا هاي مزاحم خارجي غلبه كرد،ميتوان از وسايل سمعي و بصري كوچكتر و ارزان تري استفاده كرد.

عكس و اسلايد:

اموزش تصويري يكي از اصول بسيار مهم و موثر در اموزش بخصوص اموزش معماري ست. بسياري از تجارب بصري ما به صورت ديدن به وجود مي ايد كه بخشي از اين ديدن بايد از طريق عكس و اسلايد از فضا ها و اتفاقات معماري صورت گيرد.از اين جهت تعيين و طراحي فضايي به كلاس يا اتاق عكس و اسلايد بسيار ضروري مي نمايد.

انچه در تعيين مساحت اين فضا بسيار مهم است دو عامل صندلي و مخروط ديد مي باشد. اين فضا نيازي به نور طبيعي ندارد.به علاوه اگر در لكه گذاري ها جايي در نظر گرفته شد كه نور طبيعي داشتيم حتما بايد پرده ضخيم نيز در نظر گرفته شود.

دليل اين كار هم اين است كه هنگام استفاده از دستگاه ويدئوپروژكتور هرچه فضا تاريك تر باشد،ديد بهتري نسبت به پرده تصوير ايجاد خواهد شد پس نور اين فضا بايد مصنوعي و كنترل شده باشد.

مكان قرار گيري مدرس در كلاس اسلايد بايد به گونه اي باشد كه علاوه بر تسلط بر پرده نمايش جهت ارائه توضيحات لازم،موقعيت قرار گيري وي موجب ايجاد سايه بر روي پرده نمايش نگردد.

جهت نظم دهي بهتر به اين كلاس نياز به تجهيزاتي از قبيل ميزتلوزيون،ميز پروژكتور،قفسه نوار و سي دي و… لازم مي باشد.
در مورد مصالح باز هم بايد گفت كه مصالح كف نبايد صيقلي بوده و در عين حال بايد قابليت شست و شو و نظافت را داشته باشد.سقف و ديوار ها بايد اكوستيك بوده تا از انعكس صداي فيلم هاي پخش شده و… جلوگيري شود.

رنگ ديوار ها بايد مات در نظر گرفته شود تا براق بودن ديوار ها موجب كاهش ديد در كلاس نشود.

اتاق كنفرانس:

اين بخش جهت بحث و تبادل نظر بين دانشجويان و اساتيد و صاحب نظران در نظر گرفته مي شود.در موقع طراحي بهتر است اين فضا در طبقات بالا تر ديده شود تا مشكل رفت و امد هاي غير مرتبط (رفت و امد دانشجويان به كلاس ها و…) ايجاد مزاحمت نكند.

مساحت اين فضا ارتباط مستقيمي با ميز كنفرانس دارد و ميز كنفرانس نيز خود تابعي از حجم استفاده از سالن مي باشد كه بر اساس استاندارد ها و سرانه ها تعيين مي گردد.فضايي در حدود24 تا 30 نفر فضايي مطلوب مي باشد.

نور اتاق كنفرانس ميتواند طبيعي يا مصنوعي تامين گردد.اگر از نور طبيعي استفاده ميكنيم،بهترين نور نور شمال مي باشد.
نور مصنوعي نيز بايد به صورت يكنوچه در مورد عملكرد مصالح در اين فضا حائز اهميت فراوان است،بحث اكوستيك بودن فضا مي باشد كه با مصالحي مانند چوب، پانل هاي گچي پيش ساخته،ديوار هاي يونوليتي و… ميتوان به اين مهم دست يافت.

اكوستيك بودن فضا موجب پخش يكنواخت و متناسب صوت در تمام اتاق ميشود كه اين امر باعث استفاده راحت تر مخاطبين از سخنراني سخنران مي شود.

اتاق كنفرانس چنانچه به منظور اتاق گرد همايي (ميز گرد) هم كاربرد داشته باشد،بايد فرم ان به گونه اي طراحي شود كه بتوان مبلمان هايي كه مخصوص اتاق هاي ميزگرد ميباشد را در داخل ان جاگذاري كرد.و نكته مهم در اينگونه مبلمان ها ،مشاهده ( رو در رو بودن) هر يك از اخت و غير زننده باشد.

ان حاضرين در جلسه مي باشد كه اين امكان را با كمك فرم هاي بسته مانند دايره،بيضي و… فراهم ميكنند.

منبع: rentcheap

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: معماري
[ ۳ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۳:۲۴:۵۴ ] [ سحر نادري ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی